Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

Pagan Theory

Każdemu konsumentowi muzyki znana jest tzw. reakcja pilomotoryczna – skurcz mięśni przywłosowych położonych u podstaw mieszków włosowych na znacznym obszarze skóry, powodujący wyprostowanie włosów. Ta reakcja emocjonalna towarzyszyła mi przy okazji albumu "Pagan Theory" Svena Manna, wydanego pod szyldem Auswalht.

1. Above the Ruins
2. Pagan Theory
3. Sacred Alliance
4. Autokratie
5. Sens of Duty
6. Runes and Order
7. Strength
8. Wodamaz
9. Final Battle

A.D. 2013, Rage In Eden


Przy "Pagan Theory" włos się jeży gęsto. To ten typ martialu, który przynosi dźwięki potężne, ekspresyjne, okrutne i zimne - jak wojna o której opowiada. Bohdan Pociej w jednym z wywiadów powiedział: "...ekspresja jest pewną emanacją muzyki. W szerokim sensie romantycznym - bazuje na emocji i wynika z samego rdzenia dźwięku. [...] W tym sensie można mówić, że ekspresja w muzyce jest jej immanentna, ja to nazywam: substancjalna, bo ona wynika z samych elementarnych stanów i jakości muzyki - interwału, dysonansu, współbrzmienia"[1]. Ja tą ekspresję wyczuwam na "Pagan Theory" intensywnie, nie tylko w rozmachu budowania struktur dźwiękowych opartych na industrialnych elementach, kontrastach motywicznych, śmiałym użyciu chórów, ale i wykorzystaniu instrumentów smyczkowych, tak znakomicie nadających się do eksponowania kontrastów dynamicznych.


Sven Mann przyzwyczaił swoich słuchaczy do śmiałości w rysunku melodycznym, do swobody w operowaniu dysonansami i stosowaniu ekspresyjnych alterakcji. Pod tym względem "Pagan Theory"  nie zawodzi. W sensie techniki dźwiękowej i formy połączenia harmoniczne mają tu wyjątkową barwność, muzyka formowana jest na zasadzie architektury. Mann formą potęguje wyraz, stopniuje napięcie.

Robi to bez rewolucji i zaskoczenia, z charakterystyczną dla siebie dawką patosu, umiarkowanym użyciem nagrań. Ale czy od jego wizji wojennego ambientu wymagamy więcej? Wszak "gęsia skórka" jest...

Przypisy:
[1] "Muzyka jest cudem" - Podkowiański Magazyn Kulturalny, nr 38. 2002.

Autor: BH                                                                       9 sierpnia 2013

Powiązane recenzje: Paroxysm

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =