Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

We Were So Wrong

W 1874 roku Modest Musorgski pod wpływem silnego wzruszenia, doznanego podczas oglądania wystawy Wiktora Hartmanna stworzył cykl utworów "Obrazki z wystawy". Każda z jego 10 fortepianowych miniatur z wielką plastyką przedstawia jeden z obrazów. Dziś korespondencja malarstwa i muzyki ma się równie dobrze. Dowodzi tego debiut grupy Besides.

1. At Night
2. Beyond
3. Monochromatic
4. Linnets flight
5. Undone
6. We Were So Wrong
7. Calm
8. May I Take You Home
9. Deprived Of
10. Strand

A.D.2013, Besides


W przypadku wydania albumu "We Were So Wrong" spotykamy się z sytuacją odwrotną niż ta opisana w prolegomenie recenzji. To muzyka zainspirowała Danutę Kazimierczak, do stworzenia interesujących obrazów. Nie jest to stricte intersemiotyczny przekład (choć znaki ukształtowane w jednym tworzywie artystycznym zostały zastąpione znakami tworzywa innej sztuki), a raczej forma kompensacji obu dziedzin. Obrazy są rozwinięciem przestrzenności muzyki, są tożsame barwą i charakterem nie tylko spokojnym i sennym, ale również żywiołowym. Ktoś może zarzucić, że zespół wraz z artystką narzuca nam jedyną i słuszną interpretację muzyki. Będę tu ostro polemizował, prace Danuty Kazimierczak są tylko jednym z wariantów, który może wybrać nasz umysł. Każdy konsument muzyki stworzy swoje własne obrazy inspirowane muzyką Besides.

Besides używa klasycznych dla post rocka rozwiązań formalnych (iście majestatyczny rozwój dynamiczny i kontrastowy, który prowadzi od melancholijnego początku po ścianę dźwięku), które nasyca swoją barwną i żywą, często złożoną rytmiką (np. "Linnets Flight"). Muzyka ta przynosi olbrzymi ładunek ekspresji typu emocjonalnego, osiągnięty właśnie poprzez działanie kontrastami dynamicznymi. Oczywiście to tylko kontury, które w poszczególnych kompozycjach ulegają rozmyciu.

Dźwięki na "We Were So Wrong" są swoistym preludium, bardzo swobodną ilustracją myśli słuchacza, a dołączone obrazy nie pretendują bynajmniej do syntezy (ani muzyki, ani myśli). Utwory są tu jak zmieniające się dekoracje, na tle których krążą nostalgia, pożądania i rojenia. Poszczególne partie instrumentów wchodzą między sobą w nieprzewidziane (i te bardziej przewidywalne) układy niczym impresjonistyczne plamy. Muzyka Besides zyskuje dzięki temu oprawę indywidualnego zabarwienia dźwięku (chyba głównie przez charakterystyczną gitarę), z mocno napiętymi łukami melodii, nie przebojowej, ale miejscami efektownej (np. "Undone"). Umiejętność wtapiania się w tło (obrazów?) może być postrzegana za wadę, gdyż łatwo zgubić wątek muzyki Besides i pogrążyć się we własnych myślach. Bez wątpienia wrócić jest już trudniej, bo tu liczy się każdy szczegół, każdy riff i zagranie. Ale czy to minus? Czy raczej właściwość tej muzyki? Oceńcie sami.

Besides odkrywa przed nami jedną z tajemnic muzyki: przecież to tylko akustyczne fale, ciąg zróżnicowanych układów brzmieniowych, które stają się elementem kompozycji i w pewnym momencie wyzwalają w słuchaczu przeżycia estetyczne, które kształtują nasze wrażenia i emocje. Są one w odbiorze każdego konsumenta muzyki w jakimś stopniu podobne, choć tak odmienne...


Autor: BH                                                                     18 grudnia 2013

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =