Once

Naturalizm i zmysłowość muzyki Egora Grushina

Assemblage

Muzyczny asamblaż Machinefabriek

Rosarium Hermeticum

Hermetyzm Artefactum

Vestigial Element

Fatalizm i alienacja Calling Voice Project

Early Recordings

Wspominkowy album Aquavoice

Vestigial Element

Amerykański kompozytor Edgar Varèse jest autorem znamiennych słów: "ja nie eksperymentuję, oddaje produkt skończony, natomiast publiczność przeprowadza doświadczenia, decydując się na konfrontację z nowym dziełem" [1]. Te słowa pasują do muzyki Calling Voice Project, twórcy wymagającego albumu "Vestigial Element".

Wiele lat temu Igor Strawiński pochylił się nad problemem oryginalności języka muzycznego, która staje się celem sama w sobie, nie zaś narzędziem. "Kaprys jednostkowy i anarchia umysłowa, które ogarniają świat, w jakim żyjemy, izolują artystę od bliźnich i skazują go na ukazywanie się oczom publiczności w charakterze potwora: potwora oryginalności, wynalazcy swego języka, swego słownika i narzędzi swej sztuki" [2]. Mimo upływu lat jego słowa nie zdewaluowały się. Zaryzykuję stwierdzenie, że w kontekście szeroko pojętej muzyki elektronicznej i eksperymentalnej nabrały nowego znaczenia.

Muzyka projektu Calling Voice Project wymyka się tradycyjnym etykietom gatunkowym, a album "Vestigial Element" jest bez wątpienia przykładem autonomicznego języka muzycznego, który jednak korzysta z dorobku świata muzyki (np. muzyki klasycznej). I robi to dobrze. Trudno posądzić Mirosława Wójcika o stosowanie dźwiękowych kalek, jest to raczej swoista muzyczna indygenizacja. Dużo tu tempa, ekspresyjności narracji i nieustannego dążenia do przodu. Muzyka oparta na mocy rytmu, tętni żywiołowością i wciąga. Ale ten temperament potrafi ostro wyhamować ("The Island") i wtedy narracja zaczyna się rozpadać. Monolit skrajnych, nasyconych gwałtownymi spiętrzeniami dynamiki części pęka na elementy kruche, ciemne i dramatyczne - w barwie i pozamuzycznym znaczeniu, podszytym fatalizmem ludzkiego losu i alienacją.

Otwartość interpretacyjna albumu "Vestigial Element" jest dobrym argumentem by w myśl słów Varèse poekserymetować z nim. Do czego niniejszym Was zachęcam.

Przypisy:
[1] F. Ouellette – Edgard Varèse: A Musical Biography. Calder & Boyars. 1973.
[2] I. Strawiński - Kroniki mego życia. Kraków, PWM 1974


A.D.2016, Callin Voice Project

Autor: BH                                                                    26 Stycznia 2018

Powiązane recenzje: The Masq Of Grotesque

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =