Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

Rising Sea

Jan Parandowski pisał o dźwięku: "bezkształtny, niemajacy swojego miejsca w przestrzeni, niewidoczny, zaczepiony tylko o czas krótką chwilą."[1]. Opis ten pasuje mi do koncepcji Darrena Harpera, bo dźwięk to taki cichy czynnik zmieniający  świat wokoło nas.  

Album "Rising Sea", choć traktuje o zmieniającym się krajobrazie naszej planety nie epatuje kontrastami dynamicznymi. Zgodnie z prawami natury rozwój odbywa się w oparciu o powolne zmiany (słychać to zwłaszcza w "Rising Sea Part One"). Wolne tempo, delikatna instrumentacja i ściszona dynamika współdziałają tutaj w wytworzeniu zamierzonego nastroju. Muzyka płynie beznapięciowo, bezkonfliktowo niemal antyrozwojowo.

Darren Harper unika barw jaskrawych; uznaje raczej zasadę nakładania, a nie przeciwstawiania sobie barw dźwięków. Zabieg ten dobrze sprawdza się zwłaszcza w drugiej części "Rising Sea", w której rozwój jest bardziej słyszalny, choć wciąż opiera się na mikro zmianach.

Ukazanie zmian krajobrazu naszej planety na przykładzie morza ma głębszy sens. Gdy patrzymy na morze widzimy wodę w nieustannym ruchu. Dopiero wnikliwsze spojrzenie pozwala dostrzec zmiany - to nie jest ta sama woda. Zmiany są nieustanne, ale na ich efekty zawsze przychodzi nam poczekać.

Przypisy:
[1] J. Parandowski - Alchemia Słowa. Czytelnik, Warszawa 1956.

Wydawca: Twice Removed Records


Autor: BH                                                                     20 grudnia 2013

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =