Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

Preludium

Formy muzyczne rodziły się, doskonaliły wykraczały poza pierwotne ramy i ... przemijały. Współcześnie kontynuuje się niektóre formy, nadając im brzmienie, którego dotychczas nie znały. Ostatnimi czasy na naszym muzycznym rynku można zaobserwować niezwykłe ożywienie estetyki gothic rock/metalowej. Trudno jest mi odszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. Pozostaje cieszyć się, że za paranie się tym dawno zdefiniowanym gatunkiem biorą się muzycy doświadczeni, o ukształtowanym stosunku do świata i muzyki oraz wyraźnych umiejętnościach muzycznych. Nie inaczej jest z grupą Diavolopera, której niektórzy członkowie zdążyli już połamać zęby na swoich instrumentach. Powraca pytanie, czy gothic metal ma szanse przetrwać?

1. Desire
2. Bad Taste
3. For T...
4. Kraul
5. Alone
6. Princess
7. Daddy

A.D.2012
, Diavolopera

We współczesnej odsłonie gothic metalu (tego z niewieścim wokalem) brakuje mi dawnego wyważenia pierwiastka melodyjności z agresją. Dobrze sprawdzał się stary kanon: w sferze wokalu motyw beauty and the beast oraz wykorzystanie kontrastów wokali czystych i np. mezosopranu, w sferze muzyki implementacja elementów charakterystycznych dla estetyki death doom. Niestety usilne dążenie do rozpropagowania tego gatunku w USA doprowadziło do komercjalizacji wielu aspektów tej muzyki (pamiętacie boom na Evanescence?). W efekcie elementy metalowe zastąpiono rockowymi, znikły kontrasty, ulotniła się gdzieś charakterystyczna melancholia. Doszło do kuriozalnej sytuacji w której europejskie tuzy tego gatunku (np. schyłkowy Theatre Of Tragedy, Tristania czy Sirenia) zaczęły przypominać brzmieniem właśnie Evanescence, które z kolei deklarowało inspirację starą europejską sceną.

Muzycy Diavolopery - Robert Bandzul (m.in. Norden, Sonheillon, Pagan Forest) czy Sławomir Kliszewski (Hefeystos) podejmują próbę redefioniowania tego gatunku (przynajmniej w naszym kraju wespół np. z Maurycym Stefanowiczem). Trzeba przyznać, że Panowie zabrali się do tego zadania zdecydowanie i bardzo sumiennie. Swoje doświadczenie i rutynę wzbogacili kroplą świeżej krwi w postaci młodych muzyków. Najlepszym transferem okazała się wokalistka Julia Grisznina, która swoją charyzmą, a przede wszystkim głosem daje zespołowi sporą przewagę nad rodzimymi formacjami.


Przy okazji ostatnich recenzji chodzą mi po głowie pytania o wartość w muzyce. Uważa się, że wartości kompozycji najprościej szukać w najpierwotniejszym i materialnym czynniku muzycznym czyli brzmieniu. Pod tym względem, nawet antagoniści gatunku będą musieli uznać znakomite brzmienie (a może brzmienia?) "Preludium". Warto otworzyć swoją wrażliwość na barwę i odcienie wokalu, moc i dobry angielski. Brzmieniu instrumentów, całośći zespołu również niczego nie brakuje.

Wartością jest również wspominana już, nieszczęsna forma muzyczna. Bardzo upraszczając: podstawą ujmowania i odczuwania wartości muzycznej jest świadome rozumienie logiki schematu w którym kompozytor mieści swoje struktury muzyczne, pojmowanie finezyjności traktowania formy i jej oryginalność. Diavolopera prochu nie odkrywa, próby redefinicji gothic metalu opiera na solidnych gitarowych riffach, wyróżniającej się perkusji i ekspresji wokalistki. Wszystko jest bardzo składnie zagrane, ale pozostawia wrażenie muzycznego déjà vu (chcąc, nie chcąc słyszę echa twórczości pewnej Krysi z Włoch). Sprawę ratuje nieco subtelna elektronika i elementy orientalne. 

Gothic metal od dawna mnie i wiele osób już nie cieszy. Jednak warto pamiętać, że nasze odczucie muzycznego piękna może wywołać jeden dźwięk lub jedna prosta melodia, w której kompozytor potrafi zawrzeć wszystko, którą potrafi zastąpić bogactwo i różnorodność środków. Album "Preludium" warto przesłuchać, bez względu na gatunkowe preferencje - tu generatorem przeżyć estetycznych z pewnością jest piękny głos wokalistki.


Autor: BH                                                                        13 lutego 2013

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =