Genetic Transmission

W poszukiwaniu realności dźwięków

Expo 70

Muzyka, która odgradza od zreczywistości

The Ritual Should Be Kept Alive

Magia Hybryds

Once

Naturalizm i zmysłowość muzyki Egora Grushina

Assemblage

Muzyczny asamblaż Machinefabriek

Remaining Sounds

Niejaki Masaru Emoto twierdzi, że ludzkie emocje mają wpływ na wodę. Teorie zajmującego się zagadnieniami struktury wody naukowca (wielu uważa, że pseudo) mają potwierdzać sfotografowane pod mikroskopem kryształy wody. Jednym z elementów eksperymentu Japończyka było poddawanie wody oddziaływaniu muzyki (jako tworu człowieka). W zależności od rodzaju muzyki woda po zamrożeniu przybierała różne formy krystaliczne: harmonijna muzyka tworzyła "poukładane" kształty, a muzyka oparta na dysharmonii i dysonansach tworzyła kształty chaotyczne. Grzegorz Bojanek, bohater dzisiejszej recenzji nie mrozi wody (przynajmniej na potrzeby tworzenia muzyki). Zastosował natomiast zamrażanie dźwięków, by uchwycić ich przebrzmiewanie. Tak spreparowane brzmienia stały się podstawą muzyki, która trafiła na album "Remaining Sounds".

1. Remaining Sounds (pt1)
2. Broken Heroes Never Drink Cola
3. Remaining Sounds (pt2)
4. Can't Take My Breath
5. Hidden Places Remain Hidden
6. Period of Consequences
7. Rewind
8. Remaining Motionless
9. Looking Into the Future

A.D. 2012, Dynamophone



Zazwyczaj nie skupiam się na technicznych aspektach tworzenia muzyki. Ważniejszy jest przecież efekt końcowy. Ba, gro osób twierdzi że dobry ambient to taki, który nie podsuwa oczywistych źródeł dźwięku i swoim nieodpartym urokiem nie pozwala zbytnio nad nimi się zastanawiać. Są jednak takie sytuacje, gdzie warto poświęcić nieco miejsca i przeanalizować proces twórczy. Myślę, że zamrażanie dźwięku przez Grzegorza Bojanka, jak również wykorzystywanie muzycznych możliwość urządzeń codziennego użytku budzi ciekawość. Ma w sobie również pewien mistyczny pierwiastek. Twórca przez zamrażanie uzyskiwał coś ulotnego, coś co już wybrzmiało, to jak nagrywanie echa. Przypomina to podejmowane od zarania dziejów próby uchwycenia ulotnej chwili. Grzegorz Bojanek, chcąc nie chcąc stał się (ambientowym) impresjonistą. Może nie jest drugim Ravelem, ale jest twórcą uczulonym na wysublimowane nastroje, budującym mozaikę punktów i plam, stosującym grę światła i cienia dźwięków.

Możemy tyko domyślać się jakie emocje utrwalono w tych dźwiękach. Są to głównie jasne odczucia, choć pojawiają się wyjątki (mroczny "Period of Consequences", tajemniczy "Hidden Places Remain Hidden" czy dramatyczny "Can't Take My Breath"). Nawet w tych ciepłych akcentach, pojawiają się różnego rodzaju rysy: trzaski, przerwania - wieloznaczne i symboliczne.  Jest też jakaś trudna do określenia nostalgia ("Rewind", "Looking Into the Future"), a może to tylko efekt wykorzystanej gitary? 

Grzegorz Bojanek nie skupia się na jednym źródle dźwięku, daleki jest od napawania się jego techniczną obróbką. Jakby wiedział, że komponowanie to nie nie tylko umiejętności, ale przede wszystkim czucie. Zastosowana technika zamrażania dała wrażenie przestrzeni, co ciekawe nie wywołującej klaustrofobii. Umiejętnie i nieforsowne wykorzystanie tradycyjnych instrumentów (fenomenalnie brzmiący klarnet w "Broken Heroes Never Drink Cola"), nagrań terenowych oraz subtelna elektroniczna mgiełka pozwoliła wytworzyć nieinwazyjne impresje. Znakomicie obrazuje to kompozycja "Remaining Motionless" - delikatny motyw zamyślonej gitary, w tle deszcz i odgłosy natury.


Nie wiem jak kształty przybrałaby woda poddana wpływowi albumu "Remaining Sounds". Wiem natomiast jaki ta muzyka ma wpływ na mnie, jako słuchacza. Mimo, że trzymam się z daleka od pseudonaukowych teorii trudno mi nie zgodzić się z panem Emoto, który uważa, że muzyka reguluje nasze wibracje zniekształcone różnorodnymi wydarzeniami i przeżyciami. 

Autor: BH                                                                      5 listopada 2012

Powiązane recenzje: Constraints

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =