Fuse / Holter

Split Echoes of Yul i Nowa Ziemia

Conspicuous Unobstructed Path

Macabre folk 23 Threads

Dionysus

Dytyramb Dead Can Dance

Light Of The Dreams

Sny Maćka Szymczuka

Music For Cassandra

O śmierci inaczej

Ludzkiej nikczemności możliwości

Dziś zbiorczo zaprezentuję dwa wydawnictwa Goat Thron. Będzie nieprzystępnie, radykalnie i kontrowersyjnie. Postanowiłem zebrać swoje przemyślenia dotyczące dwóch albumów tego projektu w jedną recenzję. Dlaczego? Przede wszystkim za sprawą trudnego i ograniczonego dla naprawdę wąskiego grona odbiorców przekazu. Kolejny argument to zastosowany muzyczny wzorzec, który nie zawsze idzie w parze z przekazem - jednak do łatwych dla słuchacza nie należy.

Nie będę zagłębiał się w ideologiczną sferę wydawnictw Goat Tron. Pozostawiam w tyle wszystkie dedykacje, religijne nawiązania itp. Nadmienię tylko, że są one oparte na skrajnie negatywnych emocjach, nieakceptowalnych społecznie, brudnych, złych i odhumanizowanych. Pozostaje zatem tylko muzyka: zabrudzony industrial, dark ambientowe struktury i połacie hałasu - postaram się sprawdzić czy pozbawiona kontrowersyjnych elementów potrafi się obronić i czymś wyróżnić.

Na początek do mojego odtwarzacza trafił datowany na 2009 rok album "Skrajne upodlenie!". Pierwsze przesłuchanie zaowocowało zdziwieniem i nieskrywanym absmakiem. Wiele rzeczy słyszałem w swoimi życiu i tak naprawdę niewiele mnie "rusza". Jednak pozamuzyczna i samplowa część albumu kompletnie nie trafia w moje gusta. Za stary jestem by mnie rajcowały odgłosy sadystycznych cielesnych uciech, okraszonych lubieżnymi hihami i jękami. Nie wzbudziła moich zachwytów również synchronizacja skrzypiącego łóżka z industrialnym rytmem. Wielkim fanem kryptoanalizy nie jestem, stąd: backmaskingi, przestery i wszelkie zniekształcenia w wokalu potraktować mogę jako średnio zmyślny dodatek. Moją uwagę przykuły natomiast momenty, w których na dark ambientowe tła wdzierają się noisowe pasma. Umiejętne operowanie hałasem naprawdę potrafi być ciekawe. Niestety jak dla mnie to za mało. Do końca płyty nie opuszczało mnie wrażenie, że utwory skrojone są z podobnej formy, a nadmierne skupienie się na emocjach odbyło się kosztem jakości próbek i kompozytorskiej pracy.

Wydany w zeszłym roku album "Wyrd" przynosi nieco zmian. Jest bardziej refleksyjnie, ale i mroczniej. Już pierwsza kompozycja niesie poprawę jakości brzmienia. Dźwięki są bardziej klarowne, a ich faktura, zależnie od utworu jest ostra jak brzytwa lub chropowata niczym pumeks (np. "Radiation", "Final Solution"). Oszczędniejsze wykorzystanie przesterowanych wokali i sampli wyraźnie poprawia jasność przekazu. Goat Thron nadal buduje pomost pomiędzy industrialnym światem, a plamami hałasu. Co ciekawe, hałas na "Wyrd" nie jest już tylko narzędziem kreowania określonej atmosfery. Goat Thron stara się pójść nieco dalej i używa trzasków, pisków rodem z kopalnianych odchłani jako motywów głównych. Niekiedy powstają z tego zmyśle "melodie" (np. w "Rabies"). Generalnie ujmując, w operowaniu sztuką hałasu szerzy się radykalna twórcza wolność, pozbawiona odwołań do klasycznych metod kompozytorskich.

Emocje nie są wyłącznie  indywidualną sprawą osób. Powstają na styku relacji człowieka z innym człowiekiem, bądź otoczeniem. Oczywistym jest, że z jednej strony otoczenie jest źródłem bodźców wpływających na emocje człowieka, a z drugiej emocje wywoływane przez jednego człowieka wpływają często na innego. Ma to szczególny wpływ w muzyce, jako ważnym nośniku emocji. Gdy Brian Eno kładł podwaliny pod ambient, wiele osób pytało "komu taka muzyka jest potrzebna?". Myślę, że przy okazji twórczości Goat Thron warto postawić to pytanie jeszcze raz. Być może część społeczeństwa potrzebuje takich "mocnych" przekazów, by dostrzec jakiś problem? Wiem, że ja niekoniecznie...

Informacje o albumach:

"Skrajne Upodlenie!" - Heerwegen Tod Prod., A.D. 2009
"Wyrd" - Heerwegen Tod Prod., A.D. 2011


Autor: BH                                                                           8 marca 2012

Powiązane recenzje: Goat Thron / Sealed In Blood - Nekrotyczny Rytuał

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji