Genetic Transmission

W poszukiwaniu realności dźwięków

Expo 70

Muzyka, która odgradza od zreczywistości

The Ritual Should Be Kept Alive

Magia Hybryds

Once

Naturalizm i zmysłowość muzyki Egora Grushina

Assemblage

Muzyczny asamblaż Machinefabriek

Sub Terra Infernis

Debiutancki album Liyr urzekł mnie swoją energią, bogactwem aranżacji oraz siłą zawartej w niej ekspresji. Dlatego z zainteresowaniem sięgnąłem po kolejne dzieło francuskiego projektu. Od początku targały mną pewne obawy, co jeszcze może zaprezentować Sven Mann? W którym kierunku podążył na "Sub Terra Infernis"?

01. In Excelsis                
02. Mysteriis
03. Litanie
04. No Mercy
05. Airë (Eternity)
06. Crépuscule
07. Avènement
08. Entre Deux Mondes
09. Anima Lacerata
10. Hail The Valkiyrs

Bonus CDr: 
01. Temple Of Glory
02. Miercé Huinë 
03. 1919
04. Battlefield   

Rage In Eden, A.D. 2011



Zaszła zasadnicza zmiana: do projektu dołączyła Aleksandra Nordrac, wnosząc swoje pomysły i pewną świeżość. Jednak, żeby nie było do końca kolorowo śmiem twierdzić, że nie wszyscy wielbiciele twórczości Liyr będą ukontentowani. Obecność kobiety w męskim (dotychczas) świecie Liyr musi odcisnąć piętno na muzyce. Z jednej strony pojawiła się doza subtelności. Oczywiście nie możemy mówić o całkowitym zdelikatnieniu, ale zmiany są wyczuwalne. Jest melodyjniej, a chwilami dostojniej (np. "In Excelsis"). Mocniej zaakcentowane kobiece wokale - w czystej formie, jak i w chóralnej otoczce wprowadzają ulotność, ale i trochę awangardy. Teatralna forma śpiewu w "Airë (Eternity)" wydaje się niezaangażowana i całkowicie sprzeczna. Z jednej strony silne perkusyjne rytmy, dosadne orkiestracje i chóralne zaśpiewy, z drugiej zaś jakby nieobecny głos. Ma to swój specyficzny, nieco mroczny urok, ale mnie nie przekonuje. Nieco lepiej wygląda to w przypadku kompozycji "Entre Deux Mondes", gdzie deklamowana sekwencja nie jest tak bardzo oderwana od muzyki.  

Liyr zachowuje oczywiście najważniejsze pryncypia gatunku, na szczęście pozostaje przy tym sobą i dorzuca neoklasyczne trzy grosze. Nadal zachwyca potęgą orchiestracji, dramatyzmem uzyskanym za pomocą klasycznych instrumentów (fenomenalne smyczki w "Entre Deux Mondes" czy "Airë"). Wciąż razi patosem chórów i wybuchowością ("Anima Lacerata", "Hail The Valkiyrs") - na szczęście w granicach rozsądku. Są przemówienia, radiowe korespondencje i wojenne relacje - nie dominują, raczej są tłem i nawiązaniem (np. w "Avènement"). Pojawiają się również intrygujące dźwięki tła (choćby dark ambientowy charakter "Hail The Valkiyrs", czy mocno industrialny "Crépuscule"). Zafascynowała mnie na ten przykład mroczna kompozycja "Mysteriis" - ta monumentalność, ekspresja i jednocześnie tajemnica. Wydaje się, że filmowo wręcz skrojona partytura nie ma zahamowań. Potrafi zaskoczyć gwałtowną zmianą, przełamaniem czy industrialnym brudem. Niemniej zaskakuje "Litanie" w którym mierzymy się z mieszanką ponurych, wręcz złowrogich operowych śpiewów, niepokojących dźwięków i marszowej dynamiki. Z kolei "No Mercy" pokazuje jak na konstrukcję utworu wpływa mocno zaakcentowany rytm.

W wersji digipack do "Sub Terra Infernis" dołączony jest dodatkowy bonusowy dysk. Cztery utwory utrzymane w klimacie głównego albumu nie odstają jakością i rozmachem. Warto wyróżnić "Temple Of Glory" za potęgę i wybuchowy charakter.
Uwagę zwraca również wstrząsający "Battlefield". Pozostałe bonusy są również warte grzechu.

Orchiestracje w połączeniu z dawką militarnej dynamiki z pewnością nie są niczym nowym. Jednak sposób w jaki Liyr łączy znane elementy budzi moje zainteresowanie. Godne uwagi wydaje się znakomite połączenie dynamicznych elementów perkusyjnych z elementami symfonicznymi oraz chórami. Powstał ciekawy zbiór militarnych akcentów, emocjonalnych nośników (od sentymentu, przygnębienia,  po siłę) z neoklasyczną estetyką. Co najważniejsze to połączenie nie nosi znamion sztuczności, a sama muzyka zachowuje autentyczność.

29 stycznia 2012

Inne recenzje
Liyr: Fragments of Dust

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =