Genetic Transmission

W poszukiwaniu realności dźwięków

Expo 70

Muzyka, która odgradza od zreczywistości

The Ritual Should Be Kept Alive

Magia Hybryds

Once

Naturalizm i zmysłowość muzyki Egora Grushina

Assemblage

Muzyczny asamblaż Machinefabriek

Emotional Engramm

Muzyczny obraz naszych czasów jest bardzo niejednolity. Nigdy dotąd historia muzyki nie odnotowała takiej ilości różnorodnych kierunków, stylów i technik kompozytorskich występujących obok siebie, ścierających się ze sobą, ba wręcz wykluczających się w założeniach programowych. Takie bogactwo idei muzycznych w zasadzie powinno cieszyć słuchaczy, bywa jednak przedmiotem rozterek i wątpliwości. Przy okazji wznowienia albumu "Emotional Engramm" grupy Maeror Tri warto o tych rozterkach porozmawiać.

1. Landscape Of Visionary Thoughts
2. Sublimis
3. Nebulos
4. Vadum
5. Chymos
6. Undisonus
7. Sphaira

A.D.2012, Zoharum


Funkcjonujemy w dziwnej epoce - także w sensie muzycznym. Po dominacji form wokalnych i instrumentalnych przyszła pora na epokę elektroniczną (niektórzy mówią już o kolejnej komputerowej epoce). Jest to, zdawałoby się czas nieograniczonych możliwości, tych kompozytorskich i tych technologicznych (sama możliwość utrwalenia muzyki była kiedyś przedmiotem marzeń). Jest to jednak również czas przeklęty dla współczesnej muzyki,  w którym panuje trend niemal muzealny: na płytach, koncertach i w sensownych rozgłośniach dominują dźwięki niewspółczesne - co z tego, że ocierające się o ideał, zwane klasycznymi, czy nawet kultowymi - skoro nie reprezentują współczesnej myśli. Ma to związek z powolnymi machinami toczącymi rozwojem muzyki. Potrzeba lat by muzyka tworzona współcześnie weszła do jakichkolwiek kanonów.

Moje refleksje na ten temat przybliżam czytelnikom nie bez powodu. Mam swoje zdanie na temat popularności muzyki z dawnych lat. Odbiorcom muzyki, brak dystansu czasowego do współczesnych dokonań na tym polu - nie wiemy jakie kreacje okażą się epokowe, jakie trendy przetrwają próbę czasu i czy znajdą naśladowców. W ocenie muzyki opieramy się na spontanicznych reakcjach, często o podłożu czysto socjologicznym. Niebagatelną rolę ma również emocje zewnątrzpochodne (skojarzenia, archetypy) - utrwalone w naszej pamięci (jako tytułowy engram). Wpływają na nas zewnętrzne czynniki: powszechność i hurtowość muzyki (wiążąca się niestety z obniżeniem jej jakości), zmiana jej funkcji. W takim kontekście albumy wydane przed laty wydają się czymś niesamowitym. Można powiedzieć, że one dojrzewają (co prawda nie wszystkie przetrwały próbę czasu). Zoharum postanowiło przypomnieć jeden z takich albumów. "Emotional Engramm" grupy Maeror Tri miał 15 lat by dojrzeć i trzeba przyznać, że czas obszedł się z nim bardzo łagodnie (przy małej pomocy masteringowego liftingu).

Skala środków wrażeniowych muzyki Maeror Tri jest imponująca i sięga od najdelikatniejszych obszarów dźwiękowych, aż po naprawdę potężne pasma szumu. Utrwalone dźwięki poddano wielorakim przekształceniom począwszy od zmian barwy widma, po przekształcenia wewnętrznej struktury danego dźwięku. Moje wrażenie potęguje iście kolażowe zestawianie naprawdę różnych struktur (hałasu, ambientowych plamy, industrialnego osadu) oraz przenikanie się przeciwnych elementów muzyki (pasma melodii i anty-muzycznych kreacji np. w "Undisonus", "Chymos"). Albumem rządzą różne procesy dynamiczne, rytmizacja, pętle, echa czy choćby efekt przestrzennej lokacji dźwięku (wędrówka z głośnika do głośnika w różnych ujęciach tempa i głośności m.in. w "Vadum"). Te wszystkie składowe budują ciekawą i intrygującą atmosferę, która pomimo swojej powierzchownej niedostępności hipnotyzuje i przyciąga.

Muzyka z albumu "Emotional Engramm" należy do kategorii tych płyt o trudnym do opisania uroku. Jest dobrym przykładem różnorodności muzycznych idei i założeń - których nie powinniśmy się bać. Tym samym jest jakimś tam trybikiem w procesie nieustannego redefiniowania funkcji muzyki. Ostatnio zaczynam upatrywać potrzebę tworzenia i komponowania muzyki jako czynnik wzbogacania doświadczeń i intensyfikacji ich przeżyć - czy to nie ważny element naszej egzystencji?


Autor: BH                                                                        21 grudnia 2012

Powiązane recenzje: Meditamentum

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =