Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

Changing

Co jakiś czas daje się zauważyć szczególniejsze zainteresowanie muzyką indyjską. Zainteresowanie to wynika zarówno z zaciekawieniem wschodnią filozofią, łatwiej niż naszą godzącą człowieka z problemami życia, przemijaniem, cierpieniem i śmiercią, jak tez i z poszukiwania nowych źródeł inspiracji muzycznych. Muzyka Michała Rudasia nieco odbiega od tej prezentowanej przez nas na co dzień. Jednak ze względu właśnie na inspirację muzyką indyjską przyjrzałem się z bliska jego nowemu albumowi "Changing".

01. Be Free
02. I Never Walk Alone
03. You Are
04. Meri Jaan
05. Slavic Soul
06. Sa Pa Ma
07. Waiting For The Angels
08. I Need Love
09. Let The Flame Burn
10. Forest Lullaby 

A.D. 2013, Atma Music


Muzyka indyjska oparta jest na odrębnych od europejskich założeniach estetycznych oraz odmiennych postawach materiałowo - konstrukcyjnych. Anna Czekanowska uważa, że taka specyfika wynikać może, nie tyle z "wchłaniania elementów wielu kultur", a raczej z "ich przetrawianie przy jednoczesnym zachowaniu zasadniczych zrębów własnego dziedzictwa" [1]. Podzielam opinię wielu znawców oraz samych twórców muzyki indyjskiej, że specyficznych cech tej muzyki nie da się bezstratnie przetransponować na europejski grunt.

Co innego jednak wykorzystać pewne elementy i wpleść je choćby w elektronikę. Takiej próby po raz drugi podjął się Michał Rudaś, długoletni fascynat muzyki indyjskiej. Album "Changing" przynosi strawną porcję world music mocno inspirowaną klimatem Indii. Nota prasowa mówi wręcz o "fuzji akustycznych orientalnych brzmień, kojącego wokalu Michała oraz elektroniki w klimacie chilout".

O ile mariaż z flamenco, elementy soulu czy popowa estetyka nie spotykają się z moim zainteresowaniem, o tyle konstruowanie form muzycznych w oparciu o improwizację wykorzystującą charakterystyczny wyraz emocjonalny już tak. Dobrze to obrazuje kipiący aranżacyjnym bogactwem utwór "Meri Jaan", którego struktura pełna jest niuansów wykonawczych - z pozoru nieistotnych. Jestem absolutnie ukontentowany bogactwem instrumentarium oraz koegzystencją elementów organicznych z elektroniką. Ta druga jest nienachalna, często wręcz stanowi tło dla tonalnych ram kompozycji. Wspominając o muzyce tła nie sposób pominąć kompozycji "Forest Lullaby" w której strukturze intrygują nagrania terenowe. 

Nie jest to zarzut personalny, ledwo moja osobista opinia. W czasach muzycznego kosmopolityzmu muzyka wyzbywa się swojej tożsamości etnicznej. Może funkcjonować wszędzie, ustępować aktualnej modzie, albo egzystować w połączeniu z innymi zjawiskami (także muzycznymi). Jednak jest to zawsze obecność płytka, która nie pozostawia większych śladów w osobowości człowieka, a tym bardziej w tradycji muzycznej. Pozostawię Was ze smutną myślą, Co zostałoby, gdyby muzykę z albumu "Changing" brutalnie pozbawić  indyjskiej otoczki?

Przypisy:
[1] Anna Czekanowska - Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2008.


Autor: BH                                                                       13 czerwca 2013

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =