Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

Seeds in the Tide Volume 02

Robin Storey w swojej bogatej karierze wypracował własny, łatwo rozpoznawalny styl, nacechowany subtelnością wybranych środków, wrażliwością smaku artystycznego i pomysłowością w zakresie tematyki i faktury, wybitnym zmysłem formy i wyszukaną ekspresją. Nie dziwi więc fakt, ze label Zoharum przygotował drugą część kompilacji "Seeds in the Tide", która gromadzi muzyczne unikaty Rapoon z lat 2000-2003.

Doliczyłem się kilku argumentów, by posiadać album "Seeds in the Tide Volume 02". Pierwszym jest wartość archiwalna/kolekcjonerska. Wydawnictwo zawiera rzadkie, kiedyś limitowane mini albumy: "Pell Mell" i "Ep Et Vee" oraz koncert "Live At Klanggalerie" - twory wymagające właściwie osobnego omówienia. Te "wydawnictwa w wydawnictwie" fascynują mnie tajemnicami warsztatu Rapoon. Począwszy od omdlewania dźwięku i gromadzeniu napięć w "Trace Area", dwuwymiarowości "Pulse Codec" (oba utwory z ep-ki "Pell Mell"), poprzez zamglone kontury, chłód i efekt pseudosymfonicznej dramatycznej kulminacji w "Et Vee", a skończywszy na znakomitym koncercie z Wiednia (2000 rok), w którym niestrudzony Storey nie poddaje się naturalnym procesom akustycznym i słuchowym, lecz sam wybiera sesję dźwięków i determinuje prawa swojej muzyki.

Kolejnym, ważnym argumentem jest osoba kompozytora. Rapoon, który od dawna ma możliwość kształtowania muzyki według praw własnego języka dźwiękowego, indywidualnej estetyki i z tego prawa korzysta hojnie. Kompilacja pokazuje różne odsłony jego wizji muzycznej, wykraczające poza schematy rytmiczne i metryczne. Czasem wciśnięte w ramy artystycznego eklektyzmu, miejscami zarażone minimalizmem, uwikłane w środki zindywidualizowane: bezwzględne ostinata, elementy IDM, próbki orientalne i rytualne. Lecz zawsze jest to materiał unikatowy i warty uwagi.

Warsztat elektroakustyczny to instrument Rapoon, tak jak fortepian jest instrumentem pianisty. Ostatni przyzywany argument wiąże się z wyjątkową umiejętnością tego kompozytora w przekazywaniu komunikatu estetycznego, za pośrednictwem technicznego medium. Muzyka i technika w rękach Stroey'a nie są dwoma, niezależnymi aspektami jednego przedsięwzięcia. Technika nie jest tu wyłącznie wehikułem służącym do przenoszenia muzyki. Oba aspekty w rękach Rapoon wzajemnie się przenikają i mają równorzędny wpływ na formowanie dźwiękowego wyglądu utworów. Konwencja Rapoon to pewien wybór z całego zasobu środków wyrazowych, które umożliwiają specyficzną budowę przestrzeni akustycznej. Te konwencje zmieniają się wraz z rozwojem Storey'a (słychać to zwłaszcza podczas koncertu "Live At Klanggalerie"). Dlatego z niecierpliwością będę czekał na trzecią odsłonę "Seeds in the Tide".

Wydawca: Zoharum Records

Autor: BH                                                                      26 stycznia 2014


Powiązane recenzje: Disappeared Redux, Fall Of The Drums, Seeds in the Tide Volume 01, Time-loop Anomalies, To West and Blue, The Fires of the Borderlands, Vernal Crossing Revisited


Rapoon & Promute - Machine River

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =