Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

Identity

We współczesnych czasach poszukujemy swojej prawdziwej tożsamości. "Ten bowiem, kto nie zna swej prawdziwej istoty, jest niczym innym jak bezduszną rzeczą – golemem. Ów wizerunek zdaje się jednak idealnie obrazować większość mieszkańców stechnicyzowanych cywilizacji przemysłowych, którzy opierają swoją tożsamość na zmiennych modach i stylach życia popularyzowanych przez mass media. Ich świat złożony z jałowej żywności, brukowych środków przekazu i [...] polityki, skazuje ich na toksyczne życie w stanie obniżonej świadomości. Znieczuleni przez codzienny program telewizyjny, są żywymi trupami, których utrzymuje w ruchu wyłącznie konsumpcja"[1].

Te słowa mogłyby uzupełnić koncept najnowszego albumu grupy Tune, która snuje smutną refleksję nad dzisiejszym bezmyślnym stylem życia. Ta symbolika brzmiałaby oczywiście naiwnie, gdyby muzyczna przestrzeń "Identity" nie była wypełniona znakomitymi pomysłami tematycznymi.

Tune mając za nic mainstreamową akceptację, nie przyklaskuje gustom masowego odbiorcy. Wręcz przeciwnie, na swoim drugim albumie proponuje muzykę trudniejszą w odbiorze i ... identyfikacji. Chwilami jest bardzo klasycznie i wręcz archaicznie. Muzycy chętnie sięgają po środki wzmacniające ekspresję, takie jak zmiany dynamiki, uwypuklanie akcentami wybranych akordów, stopniowe intensyfikowanie tempa albo podkreślanie rytmiki przez odpowiednie prowadzenie instrumentów perkusyjnych. Zespół bez oporów wyzbywa się elementów charakterystycznych dla debiutu (nie wszystkich oczywiście) - jak choćby akordeonu, który nie pełni już funkcji wspólnego mianownika dla wszystkich kompozycji. Kto przy zdrowych zmysłach pozbywa się takiego wyróżnika w swojej muzyce? - zapyta niejeden Konsument muzyki z marketingowym zacięciem. Tylko zespół dojrzały (emocjonalnie i pewny swoich umiejętności) i muzycznie zdyscyplinowany, mający wizję swojego albumu i szacunek dla słuchacza. Który objawia się tym, że zespól na "Identity" nie próbuje powielać sprawdzonych rozwiązań z debiutu, nie "doczepia" na siłę słynnego akordeonu. Oferując w zamian wyważoną elektronikę, piękne dźwięki pianina, interesujące solówki i znakomite partie wokalne.

Muzyka Tune fascynuje strukturą kunsztownej układanki, z której wyłania się niemal katarktyczny w oddziaływaniu album o gorzkim tematycznie posmaku. Mogłaby być ścieżką dźwiękową do słynnej antyutopii Huxley'a, z której dobrze pamiętam cytat: "szczęśliwi ludzie to tacy, którzy nie są świadomi lepszych i większych możliwości, żyją we własnych światach odpowiednio skrojonych do ich predyspozycji" [2].


Przypisy:
[1] T. McKenna – Pokarm bogów. Okultura, 2007
[2] A. Huxley - Nowy, wspaniały świat. Wydawnictwo Literackie. 1988.


A.D.2014, Dust On The Track Records

Autor: BH                                                                       2 stycznia 2015

Powiązane recenzje: Lucid Moments

Alfabetyczny spis wszystkich recenzji

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =