Anima Mundi

Zmieniona muzyka Hoarfrost

Where Words Fail, Music Speaks

Kompilacja dla Ani

Austeros

Przesłanie do wysublimowanych zmysłów Inner Vision Laboratory

The Measures Taken

Człowiek vs. maszyna w muzyce Machinefabriek

Glaciology

Cztery utwory o śniegu i lodzie Strom Noir

Do odbioru dźwięków nie potrzeba kursu z filozofii

Moją krótką (acz treściwą w przekazane informacje) rozmowę z Maciejem Banasikiem sponsorowała cyfra cztery. Mimo oszczędnej formy możecie poznać kilka ciekawych faktów i jedną smutną informację.

OGM: Nazwę projektu powinniśmy traktować w pozytywnym wydźwięku jako "Znakomity Jeden" czy raczej jako "Ten jeden, który jeszcze nie istnieje"?

Maciej Banasik: W przypadku Atum nazwa projektu nie ma większego znaczenia.


OGM: Wydałeś (pod różnymi szyldami) w tym roku aż trzy albumy. Skąd ten pośpiech? Taka wena? Czy czyszczenie przysłowiowych szuflad?



M.B.: Nawet cztery (śmiech), oprócz pozycji z Nichts w Bunkrze wyszedł debiut Docetism - "Endura"). Miałem dłuższą przerwę w tworzeniu czegokolwiek, więc nagromadziło mi się sporo pomysłów, które zacząłem w końcu realizować. Jedynie "Lost Days" był przygotowany dużo wcześniej.


OGM: Faktycznie, mój błąd (śmiech). Zdecydowałeś się na wydawanie swoich płyt we własnym net labelu w systemie 'płać-ile-chcesz' (łącznie z opcją darmowego pobierania). Skąd taka decyzja?

M.B.: Nałożyły się na to dwa czynniki. Z jednej strony jest coraz trudniej z wydaniem tradycyjnej płyty, co powoli wyczerpywało moją cierpliwość. Z drugiej zacząłem obserwować w jakim kierunku zmierza dzisiaj dystrybucja muzyki. Netlabele powoli przestają być "śmietnikami" z setkami nagrań, których nikt nie słucha. Jak na razie wydaje mi się, że była to bardzo dobra decyzja.

OGM: Wizytówką Atum stały się nagrania terenowe. Jak narodził się pomysł by wykorzystać dźwięki otoczenia w muzyce?

M.B.: Nagrania terenowe fascynowały mnie od samego początku i chyba już nigdy nie przestanę ich wykorzystywać. Na przykład Topografia była niejako hołdem złożonym dla Thomas Könera i jego niesamowitego utworu "Une Topographie Sonore: Col De Vence" z płyty "Zyklop". Z kolei "Legendy miejskie" miały być próbą przetworzenia najbliższego otoczenia na wzór "Historii Alfonsa Czahora" projektu Rongwrong. To chyba głównie za przyczyną tych dwóch albumów poczułem, że nagrania terenowe to coś więcej niż tylko wypełniacz używany do zapychania dziur w nagraniu.

OGM: Obecnie tworzysz w trzech niezależnych od siebie i charakterystycznych projektach. Czy komponowanie muzyki dzielisz na trzy różne rozdziały?

M.B.: Nawet czterech (śmiech) - Atum, Docetism, Topografia, Contemptus Mundi. Jeżeli mam być szczery, to Atum uznaję już za rozdział zamknięty. Nie jestem chyba w stanie wykrzesać z siebie niczego ciekawego, co odpowiadałoby stylistyce tego projektu. Aktualnie koncentruję się na Docetism, bo najzwyczajniej w świecie sprawia mi to sporo satysfakcji. Topografia była w swoim założeniu raczej jednorazowym projektem. Z kolei w ramach Contemptus Mundi chciałbym kiedyś spróbować swoich sił w lekko neofolkowych klimatach.

OGM: Znów ta czwórka, Contemtus Mundi nie znam - mój błąd, zaległosć nadrobię. Zdarzają się utwory"na pograniczu" projektów, które mogłyby pasować do więcej niż jednej szuflady? Co wtedy?

M.B.: Raczej nie ma takiej możliwości. Od dłuższego czasu dość dobrze zdaję sobie sprawę, co chcę uzyskać i do czego ma to być przeznaczone.

OGM: Album "Lost Days" jest mocno zakorzeniony w filozofii. To Twoja druga pasja?

M.B.: Nie powiedziałbym, że akurat ten album jest jakoś mocno powiązany z filozofią. Cytaty z Schopenhauera "stosuję" już od "Syndromu Cotarda", a wynika to z faktu, że lektura "Świata jako woli i przedstawienia" wywarła na mnie swego czasu niesamowite wrażenie, które przełożyło się między innymi na moje pojmowanie własnych wytworów.

OGM: Nie obawiałeś się, że połączenie filozofii i muzyki będzie dla słuchaczy ciężkostrawne?

M.B.: Nie. Na szczęście do odbioru dźwięków nie potrzeba żadnego kursu z filozofii (śmiech).

OGM: Dziękuję za rozmowę.

M.B.: To ja dziękuję za zainteresowanie.

27 lipca 2012

0 comments

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka:

Proszę wprowadzić wynik operacji matematycznej z tego obrazka. =