Dźwięki z Offu

Dźwięki z Offu

Z ułamków zaginionych całości powstają nowe konstelacje i szlaki. To tworzywo mojej muzyki…” [1] To wydawnictwo powstało właśnie z odłamków dźwięków. Adam Mańkowski dokonuje pewnej reinterpretacji dźwiękowej oprawy filmu Grzegorza Królikiewicza „Na wylot”, który w dniu swojej premiery nosił cechy nowatorstwa i nie był dla wszystkich zrozumiały.

Reżysera bardzo interesowało, to co poza kadrem. Fakt ten miał niebagatelny wpływ również na muzykę. „Twórcy odpowiedzialni za warstwę dźwiękową, odważyli się zerwać z ówczesną tradycją i odchodząc od naturalizmu, wykreowali przestrzeń dźwiękowa będącą swoistym odkształceniem rzeczywistości, w której dźwięk zagubiony i zdeformowany, bardzo często dobiega do nas spoza kadru” [2].

„Słyszeć przez domysł”, to słyszeć subiektywnie, subiektywnie interpretować materię dźwiękową filmu, subiektywnie doznawać pomieszania niediegetycznego i diegetycznego charakteru dźwięku. Adam Mańkowski cytuje oryginalne dźwięki z filmu pośrednio, można by doprecyzować, że bardziej się nimi inspiruje. Jest słuchaczem wnikliwym, zwraca uwagę na szczegóły. Mimo to trudno odtworzyć fabułę filmu na podstawie samych dźwięków. To operowanie detalem nie jest równoznaczne z kronikarską skrupulatnością (na szczęście!). W efekcie otrzymujemy pewną syntezę, w której szmer, zgrzyt, pojedynczy rozwarstwiony dźwięk czy strzęp melodii wydają się irracjonalne, a nawet nieskończone. I to nieskończenie jest fascynujące. „Dźwięki z Offu” zacierają granice, te czasowe i te przestrzenne. Snują pewną historię („Tam była miłość”), dokumentują wstrząsające wydarzenie („Mordercy i ofiary”), ale i momenty pełne melancholii („Poranek”).

„Dźwięki z Offu” dekonstruują pierwotną warstwę dźwiękową filmu Królikiewicza w sposób nowatorski i interesujący. Przestrzeń zbudowana jest na nowo z wielu elementów dźwiękowych i na wiele sposobów. Ta subiektywizacja słyszenia zaciekawia, skłania do poszukiwań, wzbudza niepokój i lęk. Ostatecznie pomaga zrozumieć tajemnice przedstawione na ekranie.

Przypisy:
[1] Salvatore Sciarrino
[2] notatka prasowa dołączona do albumu.

A.D.2018, Attenuation Circuit